Projektowanie wnętrz edukacyjnych: kreatywne i inspirujące miejsca nauki i rozwoju
W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie przypisuje się funkcjonalności i estetyce miejsc nauki i rozwoju. Wszakże to w takich pomieszczeniach spędzamy wiele godzin na naukę, rozwój osobisty czy pracę zawodową. Dlatego też projektowanie wnętrz edukacyjnych stało się dziedziną, której celem jest stworzenie przestrzeni, które spełnią wymagania zgłaszane przez użytkowników. Poniżej znajdują się przykłady, które mogą stanowić inspirację dla projektantów wnętrz.
1. Przestrzenie otwarte i dostosowane do różnych dziedzin nauki
W dobie cyfryzacji coraz więcej uczelni oraz szkół staje się otwartych na nowe technologie i formy nauczania. W związku z tym w projektowaniu wnętrz edukacyjnych coraz częściej korzysta się z przestrzeni otwartych, które mają na celu stworzenie atmosfery współpracy, wymiany myśli oraz kreatywności. Przykładowo, w takich pomieszczeniach projektuje się wygodne zastępy, dostosowane do potrzeb różnych grup, jak również miejsca pracy pozwalające na pracę indywidualną i koncentrację.
Listę dziedzin nauki oraz szkół, które mogą korzystać z takiego typu przestrzeni, można przedstawić w sposób następujący:
– sale konferencyjne dla szkół wyższych z otwartymi przestrzeniami do pracy i spotkań,
– sale specjalistyczne dla instytutów naukowych, którzy pracują między innymi, nad wynalazkami naukowymi i pracami badawczymi,
– sale interaktywne dla szkół podstawowych, gdzie interaktywne panele i urządzenia edukacyjne pomagają nauczycielom skuteczniej przekazywać wiedzę.
2. Innowacyjne, ale przyjazne środowisko
Projektowanie nowoczesnych przestrzeni edukacyjnych, nie zawsze oznacza projektowanie badawczych laboratoriów czy wysoko nastrojonych pomieszczeń do zabawy z dziećmi. Projektant wnętrz edukacyjnych musi pamiętać, że dzieci potrzebują również przyjaznego otoczenia, które zachęci je do nauki i rozwoju, jednocześnie tworzące atmosferę bezpieczeństwa.
– Wnętrza przyjazne dzieciom, w których projekt przestrzeni dziecinnych pokoi z integralnymi urządzeniami, zapewnią wygodną naukę w kreatywnym i inspirującym środowisku.
– Przestrzenie klasów wyższych połączone z pracowniami mają zachęcać do wchodzenia w relacje koleżeńskie i nawiązywanie współpracy.
3. Ergonomia i funkcjonalność
Ergonomia stanowi kluczowy element w projektowaniu wnętrz edukacyjnych. Wnętrza powinny być wygodne dla użytkowników, tak aby jak najbardziej ułatwiały pracę i naukę. Ergonomiczne krzesła i stoły, które można łatwo dostosować do wzrostu, umożliwiają przyjemną naukę przez większą część dnia.
4. Zaaranżowanie przestrzeni w zgodzie z filozofią szkoły lub uczelni
Niezależnie od tego, gdzie się uczymy czy pracujemy, miejsce powinno być zgodne z filozofią danej placówki. Przykładem może być projekty hurtowni, które chcą pokazać swoje produkty i pasję swojego zawodu.
5. Zastosowanie technologii
Projektowanie edukacyjnych przestrzeni wymaga jego zaprojektowania z użyciem różnych narzędzi technologicznych. Technologia może być wykorzystana w pomieszczeniach, gdzie niezbędne jest ekranologia i sjuśtamienie tematu do grupy.
Podsumowanie
Podsumowując, projektowanie wnętrz edukacyjnych musi uwzględniać potrzeby i wymagania użytkowników. Wnętrza powinny być jednocześnie funkcjonalne, wygodne i zapewniające inspirację do nauki i rozwoju. Istotne znaczenie powinna odgrywać filozofia danej uczelni lub szkoły, której atmosfera powinna być bezpośrednio związana z przestrzenią, w której się znajduje.